top of page

הבלוג

זה המקום בו אני חולקת אתכם פרוייקטים מצולמים של הסטודיו, פוסטים חדשים  וכל מה שקשור להום סטיילינג,  הום דקור ועיצוב. איזה כיף שבאתם.   

ירוק זה מרגיע 2 # – ראיון, השראות ויישומים של ירוק בבית



עיצוב טרריום, צילום : סוקולינה

היוש! מה שלומכן קוראות יקרות?

כמו שהבטחתי בפוסט הקודם, הפעם אני חוזרת עם ראיון באמתחתי של מלכת הסוקולנטים, הלא היא רינת מ"סוקולינה".

רינת, ספרי לקוראים קצת על עצמך:

"אני בת 37, אמא לשני קטנטנים. את אהבתי לצמחים ירשתי מאמי, שהייתה זורקת גרעינים מהצלחת לעציץ והיה צומח מזה עץ. כשהייתי שואלת אותה איך היא מצליחה, היא אף פעם לא ידעה לתת לי את ה"מתכון".

עד שהבנתי שבגידול צמחים אין ממש מתכון, אלא גישה. שככל מתייחסים לכל העניין הזה של גידול צמחים כניסוי וטעייה, אחוזי ההצלחה עולים, וכך גם לומדים מהנסיון. אחרי שהיא הלכה לעולמה מימשתי את זה בעסק שלי, סוקולינה".

אז ספרי לנו קצת על סוקולינה:

סוקולינה מחברת בין האהבה לצמחים ואדמה והאהבה לעיצוב ויצירה, ואני אוהבת כל דבר ודבר בעיסוק הזה. אני בוחרת אחד-אחד את הצמחים היפים ביותר, שותלת אותם בכלים מזכוכית, קרמיקה, בטון ועוד, ומעצבת אותם עם אבנים יפות ואלמנטים מהטבע. את האהבה ליצירה אני אוהבת לחלוק עם אנשים, וכך נולדו סדנאות ה-DIY שאני מעבירה ליצירה עם צמחים, לאנשים בכל גיל, מין ורקע. גיליתי שכל אדם כמעט אוהב בסופו של דבר לעבוד עם אדמה, גם אלו שמחשיבים את עצמם "הורגי צמחים" וגם חובבי הגינון למיניהם שמחפשים צורות חדשות לעבוד עם הצמחים שלהם.

והנה הקיר המרכזי בסלון של רינת:


צילום , עיצוב :סוקולינה

ספרי לנו רינת – אילו צמחים את מגדלת בבית שלך ?

1. שני הנשפכים שמעטרים את הקיר – הסגול מימין הוא שעוונית זוחלת (איכשהוא שמות של צמחים בעברית זה הכי הזיה) ואילו הצמח הנשפך הכי למעלה מכונה וילון ריפסליס – נהדר לכל מיני מתלי מקרמה. הוא סוקולנט כך שכדאי למקם אותו במקום מואר – נחזור לנושא התאורה בהמשך.

2. פילודנדרון – למין הזה יש המון זנים, אוזן הפיל הוא דוגמה מוכרת שלו ואותו אני מחבבת (בתמונה העליונה: מצד שמאל למטה). הוא גדל במהירות מטורפת. הוא זקוק למקום מואר בבית (לא שמש ישירה) ולהשקיה כפעם בשבוע. (ואני מוסיפה: ומשתלב נהדר בכל בית בוהו שיק שתחשבו עליו, אולי בשל גודלו העצום שמזכיר יותר חוץ מפנים )


כן, גם זה זן של אוזן הפיל. תמונה: פינטרסט

2. אלוקסיה – יש לו עלים גדולים ומשורטטים, הוא דורש השקיה של פעם בשבוע ומקום מואר בבית

(ומצטלם נהדר )


צילום: סוקולינה & חיית וינטאג'

אז עכשיו אחרי שהכרנו את רינת ואנחנו יודעים שכדאי לנו לקבל ממנה עצות בנושא, חשבנו ביחד על סוגיות בהפיכת הבית שלכם ושל כולנו לירוק יותר. מעין מדריך בסיסי, סובייקטיבי (על טעם ועל ריח וזה) ולא שלם, למגדל המתחיל, או כזה הרוצה להתחיל.

ש: איך אדע אלו משפחות צמחים כדאי לי לגדל בבית שלי ?

קודם כל כדאי להתאים את הצמחים שנבחרים לצרכים של דיירי הבית – האם אני אדם שזוכר להשקות או שמא נוטה לעודף השקיה וטיפוח? האם יש לי פניות להשקות יותר או פחות מפעם בשבוע? האם הבית שלי מואר מספיק בפינות מסויימות?

וכמובן יש סוגיות של מראה : האם אני אוהבת מראה "זני" או דווקא שופע? הרבה פעמים התשובה היא כמובן תמהיל – העיקר שאדע מה מתאים לי, מה מתאים לבית , ובאיזה פינה.

ועכשיו בואי נעבוד לדוגמאות ספציפיות למען הקוראות המהממות שלנו:

1. סוקולנטים כמובן, מתאימים ליכולות הטיפוח של רוב האנשים והם דורשים מעט מאד מאיתנו בני האנוש הטרודים תמידית.

סוקולונטים הם סלחניים וסבלניים. הם לא זקוקים להשקיה תכופה, וגם לא בעקביות יתרה. אלו שתי תכונות שהופכות אותם לסופר קלים לגידול. אני (רינת ) לא תמיד חשבתי שיש לי ידיים ירוקות ובאיזהו שלב שמתי לב שהעציצים ששורדים איתי כבר שנים, ועוברים איתי מדירה לדירה, הם בדרך כלל הסוקולונטים.

ש: אבל הם אוהבים הרבה אור נכון?

ת: אכן. המגבלה היחידה זו העובדה שהם זקוקים לאור רב (יחסית לבית) ומי שמנסה לגדל סוקולנט ומתאכזב שאפילו קקטוס הוא הצליח להרוג – זה לא אתם, זו בדרך כלל בעיה של כמות אור השמש.

יש לנו נטייה תמיד להתייחס להשקיה, אבל נושא האור הוא קריטי בסוקולנטים במיוחד. לכן כשצמח בבית לא נראה טוב כדאי קודם כל לחשוב על כמות האור, ולנסות להעביר אותו למקום מואר יותר.

בשלב שני נבדוק את נושא המים. מעודף מים הסוקולנט ימות מהר ומחוסר במים הוא יתקמט וייראה לא טוב אבל לא ימות במשך זמן רב.

טיפ: הסוקולנט שלך נראה מת? לא לזרוק! השאירי אותו בחוץ בפינה מוארת. סיכוי טוב שתוך כמה חודשים הוא יתאושש וישגשג.

ש: בבית שלי אין אף פינה עם שמש ישירה ובכל זאת ממש בא לי סוקולנט. האם אבדתי?

סוקולונט קלאסי שלא זקוק להרבה אור שמש – הוא סנסיוריה:


צילום:סוקולינה

הוא יהיה גם מתאים לפנים הבית ולפינה שהיא לא מאוד מוארת. הוא ידוע באיכויות טיהור האוויר שלו. נהדר

לשים אותו בפינת העבודה למשל כדי לשמור על אויר נקי ובהירות מחשבתית

2. צמחי אוויר – בעלי מראה סוקולנטי – חייזרי. הם יכולים להחזיק בבית בכל רמה של תאורה חוץ משמש ישירה, אבל הם חייבים לחות כי הם באים מיערות הגשם. הם מאפשרים המון יצירתיות עם המיקום אבל לא מאפשרים שישכחו אותם – צריך להשקות אותם פעמיים בשבוע.

ש: האמבטיה שלי לא מוארת, ודווקא בגלל זה ממש בא לי שם קצת ירוק בעיניים. האם זה רעיון טוב להכניס צמח אוויר לשם ?

ת: כאמור הצורך שלו בתאורה הוא לא רב יחסית, והסביבה הלחה של האמבטיה בתוספת השקיה תעשה את העבודה. ואני מוסיפה – התחושה שהוא יוצר היא יותר של אקססורי מאשר של צמח, ועדיין יש בו ערך:


צילום: סוקולינה

3. שרכים – מיוחדים בכך שאוהבים לחות. צריך לשמור את הסביבה שלהם לחה, (כך שמלבד ההשקייה ניתן לרסס מים סביבם מפעם לפעם). כמו צמחי האוויר, כדאי שלא לשים אותם בתוך הבית במקומות שנוטים ליובש כמו תחת מזגן או בשמש ישירה (בחוץ חלקם יכולים להיות בשמש ישירה כיוון שהסביבה יותר לחה). אם האמבטיה שלכם מוארת בצורה סבירה, זה יכול להיות נהדר.

בכל מקרה קל למקם אותו במטבח ליד הכיור או באמבטיה ואז ההשקיה נוחה וגם יותר זוכרים להשקות.

אני אוהבת במיוחד את השרך אדום העלה, כמו זה שבתמונה משמאל. שימו לב כמה זה יפה, כל העלים ירוקים ורק עלה אחד צומח באדום – כך זה תמיד בזן הזה, המכונה Japanese shield fern, או שרך סתווי.


'צילום: טלי דוברת, עיצוב: חיית וינטאג

אז הנושא של שרכים הביא אותנו לנושא אהוב עלי, משמח ופשוט ליישום, אבל אליו ניגש כבר בפוסט הבא – המגש הירוק!

stay tuned !

bottom of page